Captivi în propria lor țară

Captivi în propria lor țară
Publicat: 13/10/2015, 18:37

Deși durata de călătorie afișată de CFR pe această rută și acest tren este de 10 ore (9 h 59”) întârzierile de 2 – 3 ore sunt ceva obișnuit.

497 de kilometri în 12 ore înseamnă o medie de 41,4 de kilometri pe oră. În 2005 viteza medie în Turul Franței la ciclism a fost de 41,6 kilometri pe oră. În această vară, ciclistul britanic ChrisFroome a câștigat Turul Franței având o viteză medie pe întreg circuitul (cățărat și coborât) de 39,6 kilometri la oră.

Tarom este singura companie aeriana care are curse de la București la Cluj și retur. Un bilet cumpărat în aceeași zi – astăzi 13 octombrie, de pildă – costă de la București la Cluj între 91 și 140 de euro. Un bilet Cluj – București costă pentru 14 octombrie între 116 și 166 de euro (în funcție de zbor, dar și de sursa de achiziționare a biletului).

Drumul cu trenul este prohibitiv „ca timp”, cel cu avionul este prohibitiv „ca preț” pentru 90% din populația unei țări în care salariul mediu net lunar este de 400 de euro.

Ar mai fi o soluție. Pe șosea, dinstanța București – Cluj (450 km) poate fi parcursă în șase ore și jumătate – șapte (fără opriri), deci cu o medie de 60 – 65 km/oră. Dar jumătate din distanță poate fi parcursă pe autostradă (București – Pitești, Sebeș – Sibiu și Turda -Cluj) ceea ce înseamnă că, teoretic, se poate rula cu 100 de km pe 230 de km, dar restul de 220 km sunt un calvar: 48 – 50 km/h.

În programul operațional sectorial Transporturi (programul european de construcție/reconstrucție a infrastructurii României), la capitolul „căi ferate”, se vorbește despre refacerea infrastructurii feroviare cu bani europeni, astfel ca trenurile să circule (pe porțiunile refăcute cu banii UE) cu 160 km/oră. Dar, cu trei luni înainte de sfârșitul perioadei de programare 2007 – 2013, POS Transporturi a atras de la UE doar 60% din întreaga sumă ce-i fusese destinată – 4,3 miliarde de euro. Prin urmare, 1,8 miliarde de euro din cei 4,3 mld. euro sunt în pericol să fie pierduți. Poate nu se pierd 1,8 mld. euro, dar un miliard de euro tot se pierde doar pe acest program pentru că nu mai este timp ca el să fie cheltuit, termenul final fiind 31 decembrie 2015. Un miliard de euro era suficient pentru ca de la București la Cluj să se poată circula pe autostradă pe toți cei 450 de kilometri, astfel încât drumul să dureze patru ore, nu șapte. Un miliard de euro sunt, foarte probabil, bani suficienți pentru refacerea infrastructurii feroviare astfel încât de la București la Cluj să se poată circula cu 100 de km la oră, cu atât mai mult cu cât o bună bucată de drum este reabilitată. Nici calea ferată, nici șoseaua nu vor vedea acești bani. Iar miliardul de euro, bani UE pentru infrastructură, nu vor mai ajunge în România.

În urmă cu un an și jumătate guvernul a introdus o taxă de 7 eurocenți pe litrul de carburant motivând că banii vor merge spre construcția de autostrăzi. De ceva vreme, chestionat de ce nu se vede o efervescență în construcția de autostrăzi, cu atât mai mult cu cât guvernul a strâns peste un miliard de euro din această taxă, Ministerul de Finanțe spune că legea „nu-i permite” să cheltuiească acești bani pentru un scop țintit și că banii merg în contul comun al statului. Adică în sacul fără fund al guvernului. Dar, dacă legea nu permite, legea poate fi schimbată, iar dacă nu poate fi schimbată, știind că a obținut un plus de un miliard de euro din taxa de șapte eurocenți, guvernul putea suplimenta cu aceeași sumă finanțarea autostrăzilor. Nicio lege nu-l împiedica să facă asta. Dar nu a făcut-o. Mai mult, cheltuielile de infrastrucutură din banii bugetului (cheltuielile de capital) sunt, la opt luni din an, cu un miliard de lei mai mici față de perioada similară a anului trecut, an care a fost oricum cel mai prost din ultimii nouă ani în privința alocărilor pentru infrastructură.

La Cluj a avut loc săptămâna trecută „Festivalul Internațional de Carte Transilvania”. Clujul este în acest an „Capitala Europeană a Tineretului”. Hotelurile sunt pline, engleza, franceza sau germana sunt limbi la fel de frecvent auzite pe străzi ca româna sau maghiara. Vin aici oameni din toate zările Europei. Doar pentru românii din alte colțuri ale țării Clujul este un oraș prohibitiv.

Cu trenuri care merg cu 40 km/oră, cu avioane pe care un drum dus – întors costă cât jumătate din salariul mediu net lunar, România este pentru români, într-o zi dintr-un octombrie oarecare, prohibitivă „ca timp”, prohibitivă „ca preț”.

Captivi în propria lor țară.

Așa se întâmplă de 25 de ani, dacă nu de 150 de ani și nimeni nu știe când va fi altfel.

Sorry, there are no polls available at the moment.
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Ciolacu: Dacă cineva a furat voturi la primul tur al alegerilor, ca premier mă voi...
Categoria de pensionari români care vor primi pensii mărite la 2.240 lei, de la 1...
FOTO. Imagini incendiare: așa arată la 63 de ani prima soție a celebrului milionar din...
Adrian Văncică, după rezultatele de la primul tur al alegerilor prezidențiale: „Bă, da’ am înnebunit...
Văru Săndel dezvăluie cum și-a împărțit Silviu Prigoană averea: “Honorius a moștenit afacerile, ceilalți…” |...
Petre Lăzăroiu, fost judecător CCR, explică ce se întâmpla dacă Ciolacu intră în turul doi...
Profesor de Științe Politice: Renumărarea voturilor de către BEC va fi mult mai precară. Decizia...
Fratele lui Pepe, legătură paranormală cu fiul său mort de 17 ani: 'Am reușit să-mi...
Alimentul DE POST care distruge creierul. Vlad Ciurea: „De 10 ani nu am mai mâncat”
Cum va fi vremea de Moș Nicolae. ANM a emis prognoza meteo pentru următoarele patru...
VIDEO ”Scoateți capacul! Dați-mi fata înapoi!” Imagini zdrobitoare de la mormântul Andreei Cuciuc! Mama sa...
A început renumărarea voturilor! CCR anunță astăzi dacă va anula primul tur al alegerilor prezidențiale
Detaliul neobservat din clipul lui Călin Georgescu! Ce are în spate și ce semnifică
Cât e amenda dacă nu aprinzi luminile de ceață? Drumurile pe care sunt obligatorii
CSAT a constatat că TikTok a influenţat alegerile prezidenţiale din România: Un candidat a beneficiat...
Iubire cu năbădăi: FEMEIA care l-a DOMINAT pe regele Carol al II-lea!
Decizie finală pentru Călin Georgescu. Toni Greblă: A rămas definitivă...
Prognoza meteo actualizată pentru decembrie. Unde va ninge de sărbători
Ce mașină conduce Elena Lasconi. Ce avere deține candidata care a ajuns în turul doi...
VIDEO Legătura neștiută dintre Călin Georgescu și Vladimir Putin! Nimeni nu și-a dat seama de...
Elena Viscu, fosta soție a lui CRBL, a vorbit despre perioada grea în care se...
Lino Golden, adevărul despre cearta cu Alex Velea și Mario Fresh: "Cum trădezi doi prieteni...
BANCUL ZILEI. Profesoara către Bulă: -Măi puturosule, cum poţi să dormi la mine la oră?
Experții demontează miturile zonei intime! Iată ce trebuie să știi despre sănătatea sexuală